15.07
2021

Prognozės 2021-iesiems tvirtinasi – e. prekyba auga ir toliau

Per pandemiją internetu pirkti įpratę vartotojai pirmą šių metų pusmetį toliau didino e. prekybos apimtį. Nors naujausi duomenys rodo, kad vidurvasarį e. prekyba sulėtėjo, prognozuojama, jog rudeniop rinka grįš į augimo kelią. Dėl per trumpą laiką smarkiai išaugusios e. prekybos kyla naujų iššūkių – tiekimo ir prekių pristatymo grandinės yra perkrautos, maksimaliai išnaudojami logistikos pajėgumai. Šios tendencijos skatina investuoti į e. komercijos aptarnavimo infrastruktūros plėtrą, tačiau trumpuoju laikotarpiu smarkiai padidina rinkos dalyvių sąnaudas.

Siuntų srautas padvigubėjo

Didžiausią paštomatų tinklą ir išorinę prekių grąžinimo platformą FLIPO Lietuvoje valdančios bendrovės „Omniva LT“ generalinis direktorius Simonas Bielskis sako, kad didėjantį e. komercijos mastą atspindi smarkiai išaugusi prekių pristatymo ir grąžinimo paslaugų paklausa. Pirmą šių metų pusmetį bendrovė Lietuvoje pristatė daugiau nei 6 mln. siuntų – beveik 70 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Tai daugiau kaip 60 proc. – nuo 8 iki 13 mln. eurų – išaugino įmonės pajamas, taip pat daugiau nei 2,5 karto padidino pelną – jis per pirmą pusmetį pasiekė beveik 3 mln. eurų.

Augimą lemia pasikeitę vartotojų įpročiai

„Praėjusių metų pradžioje prognozavome, kad pandemija suteiks didžiulį postūmį e. komercijai. Šios prognozės pasiteisino su kaupu: ir Lietuvoje, ir pasaulyje smarkiai pasikeitė vartotojų įpročiai. Internetu imta pirkti viską: nuo maisto produktų iki drabužių, buitinės technikos ir baldų. Taip pat jau dabar aišku, kad net ir atsivėrus fizinėms parduotuvėms vartotojų palankumas internetinei prekybai nesumažėjo – taip pirkti jiems yra patogiau ir greičiau. Pavyzdžiui, balandį, kai jau veikė fizinės parduotuvės, pristatėme tiek pat siuntų kaip ir sausį, kai galiojo griežti suvaržymai“, – sako S. Bielskis.
Jo žodžius patvirtina ir šių metų pradžioje tyrimų bendrovės „Gemius“ atlikta Lietuvos interneto vartotojų apklausa. Ji parodė, kad 83 proc. internetu besinaudojančių lietuvių 2020 m. pirko internetu – trečdalis tai darė kelis kartus per mėnesį. Daugiau nei pusė, 56 proc., gyventojų teigė, kad pirkti internetu juos paskatino pandemija. Be to, du penktadaliai respondentų pripažino, kad jų išlaidos perkant internetu per karantiną išaugo. Maža to, 27 proc. gyventojų mano, kad kitąmet internetu pirks dar daugiau. 2019 m. taip manančių buvo tik 22 proc.

Internetu perka vis vyresni gyventojai

S. Bielskio teigimu, ir pasaulyje, ir Lietuvoje perkančiųjų internetu demografija tampa vis įvairesnė. Ypač ryški tendencija – vyresnio amžiaus gyventojai vis aktyviau naudojasi e. komercijos kanalais. Tai rodo ir Lietuvos statistikos departamento duomenys. Bent kartą per praėjusius metus internetu pirkusių gyventojų dalis 45–54 metų asmenų grupėje 2020 m., palyginti su 2019-aisiais, išaugo beveik dešimtadaliu. Po keletą procentų pernai didėjo ir visų kitų vyresnio amžiaus grupių atstovų aktyvumas perkant internetu.
„Lietuvos e. komercijos rinkos augimas išsiskiria ir Europos kontekste. Kartu su Rumunija, Čekija, Kroatija, Vengrija, Slovėnija ir Kipru esame tarp didžiausią e. prekybos sektoriaus augimą per pastaruosius penkerius metus patyrusių ES šalių. Nuo 2015 m. internetu pirkusių gyventojų dalis išaugo daugiau kaip 20 proc. Žinoma, toks rezultatas pirmiausia susijęs su tuo, kad, palyginti su kitomis Vakarų valstybėmis, mūsų šalies e. komercijos rinka yra gana jauna ir dar turi nemažą potencialą augti. Tiesa, jis ima remtis į ribotas gamybos, tiekimo ir logistikos galimybes“, – sako S. Bielskis.

Iššūkis – ribotos tiekimo grandinių galimybės

„Omniva LT“ vadovo teigimu, dėl augančios e. prekybos visame pasaulyje milžinišką spaudimą patiria prekių pristatymo grandinės.
„Siuntų pristatymo poreikis auga greičiau, nei spėjama investuoti į tam reikalingos infrastruktūros plėtrą. Tai matoma tiek JAV, tiek Europoje, taip pat Lietuvoje. Vien per pastaruosius pusantrų metų savo paštomatų tinklą Lietuvoje išplėtėme daugiau kaip du kartus. Vilniaus siuntų paskirstymo terminalo plotą per dvejus metus padidinome daugiau nei tris kartus. Šiuo metu planuojame tolesnes investicijas į naują siuntų rūšiavimo liniją ir sandėlius Vilniuje bei Kaune“, – pasakoja S. Bielskis.

Investuoja į infrastruktūros plėtrą

Anot S. Bielskio, šiuo metu analizuojama galimybė pradėti statyti 15–20 tūkst. kv. m ploto siuntų rūšiavimo terminalą, kuris būtų pajėgus per valandą apdoroti 10–15 tūkst. siuntų. Šių metų spalį „Omniva LT“ pradeda paštomatų plėtrą ir penktadaliu – nuo 300 iki 351 – išplės Lietuvoje valdomą paštomatų tinklą. Tam numatytos 1,5 mln. eurų investicijos. Bendrovė plečia ir savo automobilių parką, kurį iki metų pabaigos papildys 135 naujais automobiliais. Jiems įsigyti buvo skirtos 3 mln. eurų investicijos.
„Be abejo, plečiant siuntų pristatymo pajėgumus didinama ir darbuotojų komanda. Per pirmą šių metų pusmetį vidutinis mūsų darbuotojų skaičius buvo 47 proc. didesnis nei pernai tuo pačiu laikotarpiu, o darbo užmokesčio fondas didėjo beveik dvigubai – iki 4 mln. eurų“, – sako S. Bielskis.

Per 400 darbuotojų turinčios bendrovės vadovas pripažįsta, kad subūrus tokią didelę komandą per pandemiją iššūkių netrūko. Siekiant suvaldyti ligos plitimo grėsmę bendrovėje buvo dedama daug pastangų, o jų rezultatas atsispindi bendrame įmonės imuniteto rodiklyje. Remiantis Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, „Omniva LT“ imunitetą įgijusių darbuotojų rodiklis siekia 59,24 proc.

Konkurencija tik augs

Nors vasarą e. komercijos apimtis kiek sumažėjo, S. Bielskis prognozuoja, kad rudenį ši rinka vėl intensyviai augs.
„Lietuvos e. komercijos rinka tampa vis patrauklesnė užsienio ir vietos investuotojams. Per praėjusius ir šiuos metus Lietuvos rinką papildė ne viena stambi e. prekybos platforma. Tikėtina, kad ir toliau didės e. prekybos aptarnavimo paslaugų bei naujų sprendimų šioje srityje poreikis. Vartotojai bus vis labiau linkę rinktis tvaresnius sprendimus, pavyzdžiui, išmanųjį pristatymą, kai visos vartotojui skirtos siuntos surenkamos ir pristatomos ne skirtingomis savaitės dienomis, o vienu metu. El. parduotuvės plėsis už Lietuvos ir Baltijos šalių ribų. Taigi paslaugų teikėjams reikės ieškoti būdų patenkinti didėjančią paklausą ir kartu diegti konkurencinį pranašumą teikiančias naujoves“, – sako S. Bielskis.


 

Atgal

Atgal į naujienų pagrindinį puslapį

Savitarna verslui Prisijungti
Savitarna privatiems Prisijungti

Pagrindinis ofisas: Kauno g. 10, Ramučiai
LT-54466 Kauno rajonas
Vilniaus padalinys: Kirtimų 47-210, LT-02244 Vilnius

Įmonės kodas 300087912
PVM mokėtojo kodas LT100001549013
Bankas SEB bankas
A/s LT06 7044 0600 0472 4666

Informacija apie paslaugas klientams:
8 700 55077
Darbo laikas: I-V 8:00-19:00